Contentstrategie: 6-Stappenplan
Om marketingkansen te pakken en uit te denken hoe je dit het beste kunt doen, is het verstandig om strategisch te werk te gaan. Op die manier zet je een stip op de horizon en werk je vanuit een palet aan mogelijkheden gestructureerd toe naar die stip. Storyliner helpt en denkt graag met je mee om die doelen te bereiken.*
* Niet iedere klant doorloopt altijd alle zes de stappen. De fase waarin een merk of organisatie zich bevindt, budget en persoonlijke wensen zijn doorslaggevend. Het is dus ook mogelijk om elke stap als losstaande module te doorlopen.
Onze aanpak
Stap 1: Analyse
Wij gaan niet voor wekenlange studies met als resultaat een vuistdik rapport. Wat wel? Een grondige, maar compacte analyse van concurrenten, doelgroepen, producten en markten. We kunnen hier desgewenst ook meteen een SEO-scan aan koppelen.
Stap 2: StorylinerWorkshop
Tijdens een DNA-Workshop van een (halve) dag leggen we het karakter van je merk of organisatie bloot, ontdekken we de kansen die er liggen in marketingcommunicatie(kanalen) en spuien we ideeën voor je storyline en content. Ook verschillende fasen van de klantreis passeren hier de revue.
Stap 3: Ideeënkapstok
Het resultaat van de analyse en de workshop is een totaaloverzicht van de huidige business in relatie tot nieuwe businesskansen, een duiding van de doelgroep(en) en een richting voor marketingcommunicatie en content. Al deze inzichten worden opgeleverd in een visueel aantrekkelijk PPT-document, niet meer dan 20 slides, met notities van belangrijkste conclusies.
Dit document is het vertrekpunt voor de Contentstrategie (Stap 4), de Creatieve vertaalslag (Stap 5) en de Uitvoeringsfase (Stap 6). Doorlooptijd van het hele traject hoeft niet meer te zijn dan een maand.
Stap 4: Contentstrategie
Op basis van de Ideeënkapstok is het mogelijk om een concretere agenda te maken met duidelijke thema’s voor content, momenten, kanalen en doelen. Indien gewenst (en mogelijk) is dit ook het moment om de doelgroep verder te doorgronden en content thema’s nog specifieker in te richten.
Stap 5: Creatieve vertaling
In deze stap vertalen we de merkbelofte en kernwaarden naar creatieve concepten in woord en beeld. Dit kan een identiteit of huisstijl zijn, maar ook een websitedesign, campagne-uitstraling of een aantal soundbites in woord of beeld voor social media uitingen.
Stap 6: Uitvoering
De uitvoeringsfase is de laatste stap. Hierbij wordt een concrete agenda van activiteiten samengesteld, bijvoorbeeld een contentagenda, of andere gewenste producten. Storyliner verzorgt het volledige pakket: van de creatie van content en design tot copywriting en storytelling.
Meer weten?
Bekijk ons werk of neem contact met ons op.