Webteksten door een andere bril

Geen 13 in een do

Retail heeft het zwaar. Dus moet je als brillenwinkel vooral niet dertien-in-een-do willen zijn. Achter je balie vandaan komen, contact maken met je mensen, leuke dingen durven doen en traffic naar je winkel genereren. Als ex-brillendrager dacht ik met weemoed terug aan mijn ‘good old days’ toen ik voor Optiek Swemmer uit Maassluis nieuwe webteksten en hun corporate story mocht schrijven. Smullen is een understatement.

De ‘why’ van Swemmer

Wat een briljante zaak: hip, happening en een ouderwetse service. Het was er een drukte van belang. Heel het dorp ontmoet elkaar bij Optiek Swemmer. Dat is toch anders dan bij Hans. Je pakt er een bakkie. Huh? De winkel vertelt een verhaal. Perfect voor de ‘why’ van een bedrijf. Waarom doe je wat je doet? Omdat het leuk is. Natuurlijk! Maar ook omdat het bij de Swemmers past; een klein beetje tegen de golven inzwemmen. Prachtig verhaal.

Sympathieke tone of voice

Grappige anekdote: toen ik langs hun pand liep, dus nog nooit was binnengeweest, groette Jeroen Swemmer me vanuit de zaak. Alsof we elkaar al kenden. En toen ik naar binnenliep, kreeg ik meteen een hand. Het schept vertrouwen. Meteen. Het ijs is gebroken. Ik kan eigenlijk niet anders dan hem een sympathieke gozer vinden. Die ’tone’ merkte ik ook in mijn gesprek met Arnold, de oprichter van de optiek en Koos, aanjager in de zaak. Ze vertelden openhartig. Die persoonlijke benadering moest absoluut weerklinken in de teksten.

In mensen denken

Ik heb iets vergelijkbaars wel eens eerder meegemaakt. Bij RSI, een skateshop in Rotterdam. Ook daar word je behandeld als mens. Ik ging daar ooit voor mijn zoon een paar step-pegs halen a € 20,-. Dit zijn ronde buisjes die je op je as van een stuntstep monteert, zodat je kunt ‘grinden’ (glijden over een rail). En voor ik het wist stond ik met de verkoper te praten over een hele nieuwe stunststep a € 269,-. Het is de manier waarop je je in mensen verdiept, hen benadert en je hart laat spreken. Niet teveel in producten denken, maar in mensen.

Briljant vakmanschap

Net als bij RSI, staat Swemmer voor vakmanschap. Je ziet niet alleen wat Swemmer verkoopt, je maakt ook kennis met de mensen achter de brillen, lenzen en gehooroplossingen. Ze hebben plezier in hun werk. Ook dat druipt (hopelijk) in woord en beeld van de site af. =ontworpen ontwierp de look en feel van de site. En ik dacht na over hoe ik er een pearl van een Swemmer-verhaal van kon maken.

Meer weten?

Voor teksten met karakter, bel of mail ons gerust. We kijken er naar uit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *