Verhoog de hartslag van je organisatie met storytelling

Iedereen roept hetzelfde in vacatures, put uit dezelfde (Artificial Intelligence of Google-)bibliotheek voor inspiratie en rijgt een aantal verleidende zinnen aan elkaar in de hoop op actie-reactie. Storytelling biedt een lonkend perspectief: échte mensenverhalen. Zo weet je meteen hoe het ervoor staat, wat de harten van je mensen sneller laat kloppen en – niet onbelangrijk – waar je nog aan moet werken.

© Designecologist

Storytelling klinkt makkelijk: verhalen vertellen. Maar let op, het is een skill die onder je huid moet gaan zitten om het werkelijke effect te ervaren. Storytelling inspireert en zorgt voor een leereffect. Dit artikel van de Harvard Businessschool gaat daar ook over.

Storytelling is vooral ook storylistening

Verhalen in en van je organisatie laten zich niet altijd meteen aan de oppervlakte zien. Het kost veel tijd en energie om die verhalen vanuit verschillende – en het liefst alle – invalshoeken te vinden en op te rakelen. En het luistert nauw om binnen al die verhalen de juiste nuances en rode draad te vinden. Storytelling is daarom voor een belangrijk deel ook storylistening. Vooral in het begin van een traject leg je op een objectieve, integere en secure manier je oor te luister. Om vervolgens het juiste verhaal als anker voor je organisatie op te tekenen, vorm te geven en uit te dragen.

Emotie is de trigger

Door de thermometer op deze manier in je organisatie te steken krijg je meestal verrassend positieve kanten van je organisatie te zien en te horen. Soms maken ze ook genadeloos zichtbaar wat er in je organisatie speelt. Alle emoties en gevoelens die boven komen, zijn precies wat je nodig hebt om de (hernieuwde) verbinding te vinden met je mensen, te overtuigen, te verleiden of betekenis te geven aan verandering.

Wat levert Storytelling je op?

Storytelling kan op allerlei manieren voor jouw merk of organisatie werken:

  • Vergroten betrokkenheid van medewerkers (tijdens organisatieveranderingen)
  • Verstevigen van je positie in de markt
  • Vergroten van je naamsbekendheid
  • Creëren van draagvlak voor een idee, concept of campagne
  • Versterken van je identiteit
  • Verduidelijken van je visie, missie en (communicatie)strategie van je onderneming
  • Verhelderen van communicatieboodschappen; lastige materie wordt veel leuker

Storytelling brengt ‘je zaak’ in beweging. Het is dé manier om je merk of organisatie zowel intern als extern op de kaart te zetten. Om het karakter van je organisatie te leren kennen en uit te dragen. Hier komt geen AI of Google-assistent aan te pas, dit is mensenwerk. Graven. Luisteren. Duiden. Om vervolgens te gaan bouwen.

Medewerkers tijdens een Storyline-Sessie, een workshop om met elkaar het verhaal het verhaal te vinden.

De bouwstenen voor je story

Vanuit de authenticiteit van je merk of organisatie kun je met de volgende storytelling- bouwstenen de verhaalkracht van je organisatie kleur geven:

  • Karakters: mensen of dingen die een bepaalde rol vertolken. Karakters zorgen voor herkenning en identificatie.
  • Frictie: er is sprake van een tegenstrijdigheid. Belangrijk voor spanningsopbouw en emotie.
  • Gebeurtenis: er vindt een bepaalde gebeurtenis plaats of er is een bepaald doel, waardoor het verhaal begint.
  • Plaats: het verhaal speelt zich af in een bepaalde omgeving
  • Kanaal: je kunt een verhaal op allerlei manieren ‘consumeren’; vertellen, opschrijven, verfilmen, beluisteren, etcetera.
  • Perspectief: de verteller is de jij, wij, ik of een buitenstaander. Zorgt voor dynamiek en verrassing. Lees ook De rol van perspectief in verhalen.  
  • Plot: een op-het-puntje-van-je-stoel verhaal of publiek dat aan je lippen hangt, omdat je naar een climax toewerkt.
Het groene make-up merk Mink BC hielpen we met het merkverhaal en een transformatie van B2B naar B2C.

Hoe helpen wij jou met je verhaal?

Ieder persoon, ieder merk en iedere organisatie herbergt een ‘story’. Wij hielpen al verschillende organisaties met het vinden en optekenen van hun merkverhaal.

Meer weten over onze aanpak? Kijk bij Storytelling voor jouw organisatie of neem contact op.

Speciaal voor organisaties in de haven en industrie bieden we in samenwerking met Mainport Academy een Training Storytelling voor de arbeidsmarkt aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *