Wat maakt een website(tekst) om ‘op te vreten’?

Eet smakelijk

Vaak krijg ik de vraag of ik naar een website(tekst) wil kijken. Natuurlijk! Met alle liefde. Maar zet je wel schrap. Voor heel veel organisaties valt namelijk veel meer te halen uit een website. Maar dan moeten ze even door de pijn heen. Lees onderstaande e-mail maar eens..

Beste Martin,

Ik heb – zoals je vroeg – even naar je website gekeken. Ik dacht in het begin: ‘ik ga gewoon es door alle teksten heen’, maar heb het idee dat je eerst in structuur je kansen moet pakken. Volgens mij kan en moét het simpeler (lees: doeltreffender).

Kies je doelgroepen
Het allerbelangrijkste wat mij betreft is jezelf eerst de vraag te stellen: Wie zijn nu precies mijn doelgroepen?

  • MKB bedijven
  • Particulieren
  • Webbouwers
  • Hostingbedrijven
  • Internetbedrijfjes
  • Etc…

Ik heb het gevoel dat je op je website moet beginnen om onderscheid te maken tussen deze doelgroepen. Misschien moet je ze in drieën hakken. Particulieren, MKB en Experts (of zoiets).

Hapklaar
Nu heb je bovenaan je website de koppen [consult], [design], [develop] en [optimize] staan. In wezen zijn dit de stappen die je doorloopt, om al die producten die onderaan je pagina staan, zoals [applicaties] en [webshops] goed weg te zetten. Nu duik ik even in de rol van klant; dit is wel leuk om te weten, maar ik zou dit zelf in één oogopslag willen zien. En als onderdeel van het korte, pakkende verhaal. Gewoon 1, 2, 3, 4, 5 en klaar.

In het belang van de klant
Trouwens, je gebruikt hetzelfde principe ook voor de buttons onderaan. Natuurlijk kun je beschrijven hoe het ontwikkelproces van bijvoorbeeld een website in zijn werk gaat, maar de klant wil dit niet horen. Die wil horen hoe geweldig, snel, flexibel, fantastisch, klantvriendelijk, etcetra, etcetera jij te werk gaat. Dat ze altijd bij je terecht kunnen. Geen gezeik. 24/7. Ze willen weten wat ze aan je hebben. En – niet onbelangrijk – wat de investering is.

Ik wil hongerig worden = relevantie
In plaats van [consult] en [design] moet je je misschien afvragen of je je doelgroepen – even gechargeerd – aan een soort hapklaar blokkendoossysteem van simpel, naar simpel+, naar webshop, naar uitgebreid, naar ingewikkeld, naar ingewikkeld +, naar applicatie kunt koppelen. Zo heb je de grootste kans dat elk type doelgroep de voor hem/haar relevante info te zien krijgt. De reden waarom ik dit zeg, is omdat je op een gegeven moment in HTML-termen en ingewikkelde jargon begint te praten, terwijl mij dit als ZZP’er én consument geen bal interesseert. Dan ben je me dus kwijt. Probeer me vast te houden, mee te nemen, in kleine stapjes. Zodat ik honger krijg…

Toegevoegde waarde
Jouw toegevoegde waarde kun je – denk ik- goed weergeven in manieren hoe je bijvoorbeeld de website vindbaarder maakt en hoe je slimmer met teksten omgaat (effe reclame maken), zodat men tegen geringe kosten beter te vinden is in de zoekmachines. Je moet niet het geheim verklappen, maar wel laten zien en laten voelen dat jij er slimmer en creatiever mee omgaat dan al die andere websitebedrijven.

Tot slot nog even een kort tekstueel advies:

  • Zet een tagline in html en (eventueel) bij je logo
  • Je hoeft de bezoeker toch niet welkom te heten op je site; dat is hij/zij sowieso. Zorg liever voor een informatieve intro. Zorg ook dat je hierin wat meer facetten kunt laten zien van jezelf. Bijvoorbeeld 3 belangrijke pijlers, waar je absoluut bekendheid mee wil krijgen.
  • Spreek zoveel mogelijk vanuit de u of jij vorm (kies voor 1 van de 2 en gebruik dit consequent).
  • Schrijf actief, dus zo min mogelijk worden, zullen, etc.
  • Neem de bezoeker met kleine stapjes mee in je verhaal om uiteindelijk toe te werken naar het doel dat jij voor ogen hebt: contact, een download, of een offerte-aanvraag.

Ik vermoed dat dit e-mailtje niet is wat je verwachtte. Je vroeg me naar je teksten te kijken en en vervolgens begin ik te zeveren over je websitestructuur en doelgerichtheid. Toch is bovenstaand wel belangrijk om te beseffen. Alles draait om relevante informatie. Sorry voor de positief bedoelde kritiek, maar ik denk dat je even een stapje terug moet doen om vervolgens twee stappen vooruit te kunnen zetten.

Ik help je uiteraard graag verder met verhalen en vindbaarheid.

Groet(en aan je vrouw),

Harold

Meer weten?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *